H ικανότητα να προχωράς μπροστά και να αφήνεις πίσω τις δυσκολίες της ζωής : Ψυχολογική ανθεκτικότητα

Eίναι ένα μεγάλο προτέρημα για κάθε άτομο είναι αυτό της προσαρμοστικότητας, το οποίο δεν αφήνει τον άνθρωπο να αποθαρρυνθεί και να μεταπηδήσει πίσω μετά από μια μεγάλη πρόκληση στη ζωή του ή μετά από μια μέγαλη απειλή που συνδέεται με τον παράγοντα στρες.
Η έννοια αυτή της προσαρμοστικότητας ονομάζεται
ψυχολογική ανθεκτικότητα και ορίζεται ως η ικανότητα που έχει κάποιος να επιστρέψει στην αρχική κατάσταση ή μορφή αφού καμφθεί μετά από έντονη πίεση του στρες. Η Ψυχολογική ανθεκτικότητα είναι η ικανότητα προσαρμογής στις συνεχείς αλλαγές της ζωής και η οποία δίνει ακριβώς εκείνα τα στοιχεία που έχει ανάγκη το άτομο για να αντιμετωπίσει το άγχος ή τις αντιξοότητες, όπως μια μεγάλη τραγωδία, ένα τραύμα, ένα πρόβλημα υγείας ή κάποια άλλη δυσκολία της ζωής.
Κάποια από τα κύρια οφέλη για τη βελτίωση της ψυχολογίας και γενικότερα της διάθεσης του ατόμου, τα οποία προσφέρει η ψυχολογική ανθεκτικότητα περιλαμβάνουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη, την αίσθηση της προσωπικής δύναμης, και την ικανότητα του να μειώσει το φόβο και το άγχος που συνδέονται με καταστάσεις στρες.
Σύμφωνα με την ψυχοθεραπεύτρια Laurie Leinwand, η αυξημένη ελαστικότητα μπορεί να βελτιώσει τη ζωή κάποιου, δίνοντάς του τη δυνατότητα να κινηθεί μέσω μεταβατικών φάσεων ή αγχωτικών καταστάσεων με μεγαλύτερη ευκολία.

Ακολουθούν πέντε σημαντικές μέθοδοι σύμφωνα με τις οποίες μπορούν τα άτομα να αυξήσουν τα επίπεδα της ψυχολογικής τους ανθεκτικότητας:

1. Αλλαγή της προοπτικής στις αντιξοότητες: Όταν αντιμετωπίζει κάποιος προκλήσεις στη ζωή του, είναι πολύ εύκολο να σκεφτεί αρνητικά. Σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να είναι σε θέση να επιλέγει συνειδητά και με διαφορετική εμπειρία να ανακαλύψει τις ευκαιρίες που κρύβει μια δυσκολία. Με τη διερεύνηση των εμπειριών του, το άτομο μπορεί να ελέγχει καλύτερα τα συναισθήματα του και να μην επηρεαστεί από τυχόν αποτυχίες και άσχημες εμπειρίες, επιστρέφοντας στην προτέρα κατάσταση.
2. Το άτομο να “καλλιεργήσει” την ευγνωμοσύνη: Με μια τακτική προσπάθεια μπορεί το άτομο να βοηθήσει την ευγνωμοσύνη που νιώθει μέσα του και να ενισχύσει το μέτρο της ανοχής του. Όταν κάποιος αισθάνεται ευγνώμων παρά τις μεγάλες δυσκολίες που αντιμετωπίζει, τότε δεν χρειάζεται να αλλάξει τη προοπτική του προς τα καλά πράγματα στη ζωή. Όταν καταφέρουμε να ελέγξουμε την πραγματικότητα υπό δύσκολες συνθήκες, τότε μπορούμε να εκτιμήσουμε τον εαυτό μας και αυτά που έχουμε.
3. Εξάσκηση στην αυτο-βοήθεια-φροντίδα: To στρες μπορεί να γίνει ανεξέλεγκτo αν δεν φροντίζει κάποιος τον εαυτό του. Για να βοηθηθεί από μόνος του κάποιος πρέπει εξασκηθεί ώστε να αντιμετωπίζει το άγχος όσο το δυνατόν συχνότερα. Ορισμένες δραστηριότητες αυτοφροντίδας περιλαμβάνουν αρκετές και ποιοτικές ώρες ύπνου, να πίνει άφθονα υγρά, να τρώει υγιεινές τροφές, την άσκηση, και την ενασχόληση με δραστηριότητες που ενισχύουν την ευημερία του.
4. Η καλή αίσθηση του χιούμορ: Η αίσθηση του χιούμορ μπορεί να βοηθήσει τα άτομα να αισθάνονται θετικά κάτω από αντίξοες συνθήκες.Έρευνα έχει δείξει ότι το γέλιο έχει την ικανότητα να μειώνει αρνητικές επιπτώσεις σε απάντηση στην αύξηση των στρεσογόνων γεγονότων της ζωής. Το γέλιο μπορεί να προκαλέσει τα συναισθήματα της χαράς, να μειώσει τις εντάσεις και να ενεργοποιήσει την απόκριση στην ανακούφιση από το στρες του οργανισμού. Επίσης, έχει αποδειχθεί ότι βελτιώνει το ανοσοποιητικό σύστημα και μειώνει τον πόνο, που σημαίνει ότι βοηθά τα άτομα, καθώς τα κάνει ψυχολογικά πιο ανθεκτικά.
5. Αναπτύξτε σχέσεις στοργής και υποστήριξης: Οι θετικές σχέσεις μπορούν να παρέχουν στα άτομα στήριξη, όταν είστε αντιμετωπίζουν αντιξοότητες. Οι άνθρωποι είναι από τη φύση τους κοινωνικοί. Η Υποστηρικτική σχέσεων μπορεί να κάνει τη ζωή όλων πιο ουσιαστική παρά τις δυσκολίες. Επιστημονικές μελέτες έχουν δείξει ότι η ορμόνη της ωκυτοκίνης εκκρίνεται όταν υπάρχει δέσιμο με τους άλλους και ενισχύονται οι σχέσεις και επίσης μπορεί να μειώσει τη φυσιολογική αντίδραση στο στρες μετά από μια τραυματική εμπειρία. Αυτό μπορεί να κάνει ένα άτομο πιο ευπροσάρμοστο και ανθεκτικό στην πίεση και τις αντιξοότητες.
Αν δεν μπορούμε μόνοι μας να αντιμετωπίσουμε όσα μας δυσκολεύουν μπορούμε να ζητήσουμε την βοήθεια ενός κατάλληλα καταρτισμένου ειδικού Ψυχικής υγείας. Το να ζητάμε βοήθεια δε σημαίνει ότι παραδεχόμαστε ότι είμαστε αδύναμοι και ανίκανοι να κάνουμε καλά τον εαυτό μας. Αντίθετα σημαίνει ότι πιστεύουμε στον εαυτό μας και επιθυμούμε πραγματικά να γίνουμε καλά.
Ακόμη και αν έχουμε προσπαθήσει να ζητήσουμε βοήθεια και δεν έχουμε δει γρήγορα αποτελέσματα χρειάζεται να έχουμε υπομονή. Όσο διάστημα έχουμε αφήσει να πονάμε θέλει τον κατάλληλο χρόνο να επουλωθεί.
Ας σταματήσουμε να σκεφτόμαστε τον κόπο της διαδικασίας και ας συνειδητοποιήσουμε ότι:
ΑΞΙΖΟΥΜΕ ΚΑΙ ΕΜΕΙΣ ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΚΑΛΑ.